• 0 Item
  • Telefon Tider 10:00 - 16:00 Mån-Fre 0224-12330
  • Email

Välkommen till BadAssParts

Aussie Locker

Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.

Slungdiffen som sitter monterad orginal på vissa 940. Slungdiffen låser i regel upp till 40 km/h, i bästa fall.
Sellholm-diffen fungerar bra men den kostar minst 17000kr.
Lamelldiffen har funnits i minst 50 år och fungerar om man håller sig under ca 250 hk. Men den är tyvärr inte så rolig om man har spänt upp den för hårt i snabba snäva böjar. Då blir bilen mycket stuttig/hoppig samt att lamellerna får ta mycket stryk. Det finns eftermarknads lamelldiffar som även har en lås funtion så när du trycker på en knapp blir det en spole, den klarar ca 500hk.
Sen finns även Torsendiffen som är utmärkt vid bankörning, rally och till den lite värre bruksbilen. Den finns en del som har 500hk och kör med den. Vi har sålt över 200st av dessa.

 

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis. Har du tillgång till en roterande fil, ett bladmått, ett don och en hammare så går den utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Det är drev som kuggar över så det är inte så lämpligt att montera en Aussie Locker in "familjebilen" för den kan uppfattas som lite ryckig vid vissa hastigheter. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förutsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.

 

En slungdiff låser i regel upp på 1-ans växel, sen är man i regel lurad när man lägger i 2 an. Aussie Locker håller sig låst på alla växlar och släpper INTE. Den funkar även bra på isen och låser även på 4-ans växel i 150 km/h. Har man tillräckligt med effekt kan man få hjulspinn på båda hjulen på 3-an och 4-ans växel. Till råga på allt är det inte lagligt att köra med en svetsad axel på strippen. Aussie Lockern är ypperlig när man åker in i depån - utan att behöva rycka/slita sönder hela bilen. Dessutom är den tillåten!

 

Sen om man har en stel axel dvs agadiff, svetsdiff, esabdiff eller spole så får drivaxlarna ta allt stryk. Det finns igenting som kan ta upp brytningen/påfrestningarna när man svänger eller kör på strippen. Men i diffhuset där Aussie Lockern finns monterad behåller man fjäderbrickorna (trust watch) som sitter bakom dreven där drivaxlarna går in. Det gör att Aussie lockern är mycket skonsammot dina drivaxlar vilket betyder att förstärkta drivaxlar är inte nödvändiga. Sen är det inte säkert att man får diffen 100% centrerat när man svetsar och det resuterar ofta att drivaxlarna går av.

 

Vid montering av Aussie Lockern så påverkas INTE hastighetsmätaren eller ABS-ringen.
Aussie Lockern passar i Volvo 140, 240, 740, 940 - både 1030 och 1031.

 

OBS! Har du en 940 med ett diffhus som INTE är gult måste du kolla så att Aussie lockern passar och får rätt spel, vi har såld brickor men har slutat med det, fråga efter ett beggat diffhus eller plocka själv ett diffhus ifrån någon annan axel. det som är viktigt att köra med sina orginal shims som sitter bakom lagren.

 

Låter det illa i din bakaxel är inte Aussie Lockern lösningen på ditt problem. Då är det snarare dags för en bakaxelrenovering då diffhuset troligtvis är slut. Monterar du i den situationen en Aussie Locker finns det stor risk att Aussie Lockern inte "beter" sig som den ska. Skaffa då ett nytt diffhus innan du monterar dit den. Det är mycket sällan fel på Aussie Lockern utan i regel alltid diffhuset som är slut p.g.a för brutal körstil/tung höger fot.

 

Hur mycket håller en Aussie Locker för? Svårt att säga från bil till bil samt om man bara åker på strippen eller driftar. Men som regel när det gäller bildelar så får man vad man betalar för.

 

För dig som har lyckats plocka ut 500hk+ så har det visat sig att det finns risk att man ”trycker” sönder diffhuset, att det ”flexar”. Detta resulterar i att det blir för stort spel i axeln och då riskerar dreven att kugga över med resultatet att man kör sönder Aussie Lockern.

 

Finns det då någon diff som håller? Jo OX lockern med 30 splints-axlar klarar ca 7-800hk.
När det gäller "rejs"-delar finns dock ingen garanti. Men man får räkna med att den slits beroende på hur mycket effekt man har. Det som är viktigt att tänka på när det är dags att "elda" upp lite gamla vinterdäck med sin Aussie Locker är att ha samma diameter på däcken. Annars kommer ena hjulet att snurra fortare och det gör att man får samma fenomen som när man svänger, dvs dreven kuggar över lite. Det är inte så speciellt bra/lyckat att åka med hugg/ryckningar i 150 kmh, och det är definitivt inte bra för Aussie Lockern.

Obs! Vid isärtagning av diffhuset kan skölden som sitter framför bultarna till kronhjulet klippas bort med en plåtsax och sedan "punktas" ihop/tillbaka med en svets. Sköldens funktion är att hålla "kvar" bultarna om dom skulle släppa. Det är inget måste att sätta dit skölden igen förutsatt man har använt Locktite och dragit bultarna med rätt moment.

Film hur den funkar http://www.youtube.com/watch?v=9rx-nvyEV8E   hade det varit en öppen diff hade bilen inte rört sig en meter, ena hjulet hade bara snurrat i luften.

 Aussie lockern kör man med vanlig bakaxel olja, dvs 80-90 olja.