• 0 Item
  • Telefon Tider 10:00 - 16:00 Mån-Fre 0224-12330
  • Email

Välkommen till BadAssParts

Vad är roll center ?

Vad är roll center ?

 

I denna beskrivning kommer jag att använda mig av vissa ord oöversatta pga av att jag tycker dom får den rätta benämning på engelska! som t.ex "Roll center" "Roll Axis" "Center of gravity" "Chassi rolls" "Chassi roll"

 

Förkortningar: 

RC = Roll center

CG = Center of gravity

 

 Inom drifting har ett begrepp som "ändrat roll center" börjat florera på mycket eftermarknads kit för ökad styrvinkel eller ändring av paramterar i bakvagn.

 

Och är även en viktig del då du sänker din bil hur bilen kommer bete sig på vägen.

 

Finns bl.a kit till Subframe där du kan ändra roll center genom att flytta upp subframe mot kaross vilket medför en annan vinkel på bärmarna.

 

Driftworks har ett kit där du får ändrat roll center i fram o bakvagn via andra "hub knuckles" dvs andra spindlar! (Nissan 200sx)

 

Wisefab har även ändrat roll center i sina "lock kit" och arbetar även i skrivande stund på ett bak kit till Nissan 200sx för ändrat "roll center" även till Toyota Supra MK4

 

Men att ändra roll center är ingen nyhet inom racing världen eller för banåkare , rally folk m.m men vad är då roll center ?

 

Roll center eller "vridcentrum" (RC) är en teoretisk punkt kring vilken chassit "rolls" eller kränger kanske är en bättre översättning på svenska, och bestäms av utformningen av hjulupphängningen. Främre och bakre upphängningar har olika "Roll center"

 

Enkelt förklarat så är Roll center den axel vilken bilen vrider sig runt vid krängning.

 

Ett "roll axis" är en imaginär linje mellan de främre och bakre roll centrat.

 

Den mängd som chassit vrider sig runt "roll center" vid en kurv tagning beror på läget för "roll axis" gentemot bilens "Center of gravity" (CG). Ju närmare "roll axis" är "center of gravity", desto mindre kommer chassit vrida sig kring "roll centret" vid en kurvtagning. Chassits vridning krign RC  vid den ena ändan av bilen eller den andra ger bättre grepp på den änden av bilen.

 

Roll centrum är en av de mest underutnyttjade justeringar på en bil, och en av dom mest kraftfulla. Detta beror på att roll center justering har en omedelbar effekt på bilens hantering, medan krängningshämmare, coilovers , fjädring , stötdämpare kräver att bilen kommer in i "roll" innan den tänkta effekten tillämpas.

 

Vid tillämpningen av denna artikel har jag lånat förklaringar från en rad olika källor, och jag kommer att försöka måla en tydlig bild av hur roll center påverkar din bil.

 

Roll center simpla grund principer.

 

* Roll center (RC) är den punkt vilket bilen vrider sig runt

* Fram och Bakvagn har sina egna roll center

* Center-of-gravity (CG) är där all kurvtagnings kraft är riktad

* RC är vertikalt nedanför CG när det gäller bilar.

* Vridning kring RC ger mer grepp.